Huvudpartner till SBL

Krönika: Vem känner till SBL Herr?

Publicerad:

Syns man inte så finns man inte. Det är en sanning som i högsta grad gäller för företag eller organisationer som behöver exponering för att dra till sig finansiärer, kunder eller sponsorer.

Man brukar prata om att det är viktigt att bygga sitt varumärke för att fler ska bry sig om verksamheten. Det här gäller så klart även SBL Herr. På sikt vill SBL synas mer och uppfattas som en lika angelägen liga som andra svenska ligor som är betydligt större än SBL. Ligor som just nu också har mycket större exponering.

Som ett led för att förstå var i idrottens näringskedja man just nu befinner sig har SBL, ihop med byrån Hallberg och Co. tagit fram en publikundersökning för få veta hur många som ens känner till att SBL Herr är en basketliga.

1 000 personer har tillfrågats om vad de vet om SBL Herr. Undersökningen visar att något fler människor känner till SBL jämfört med när samma undersökning gjordes i fjol. I ett bredare perspektiv har också vetskapen, ATT det finns en svensk basketliga, fördubblats.

Men undersökningen är dessvärre mest en tråkig läsning för oss basketälskare. Publikundersökningen, som inte publicerats officiellt, visar att det är försvinnande få av de tillfrågade som vet vad SBL Herr är, att de tre bokstäverna, SBL, specifikt har med basket att göra och att namnet representerar en svensk basketliga.

Med den tuffa vetskapen uppstår mängder av utmaningar för basketen i Sverige, men även en hel del möjligheter. Det är med andra ord helt rätt att jobba offensivt med att öka allmänhetens kunskaper och att försöka stärka varumärket, SBL Herr.

Så hur ska man få fler att känna till SBL Herr?

Det krävs är så klart flera olika åtgärder för att vetskapen ska öka. Ytterst handlar det om kommunikation och en tydlig, målmedveten och långsiktig strategi. Som en första åtgärd har SBL knutit till sig flera personer som via sociala medier ska publicera information och matchklipp om det som händer i SBL och i matcherna.

SBL har även tagit fram nya, så kallade, beachflaggor och vepor för att tydligt stärka varumärket i samband med matcher och synkronisera att alla klubbar drar åt samma håll, för att på så sätt lyfta hela SBL Herr.

Ytterligare en åtgärd är att SBL, med hjälp av Hallberg & Co, bekostat och producerat ett flertal unika musikslingor. Dessa låtar, med ett gemensamt musikaliskt tema, ska spelas upp av klubbarna i samband med deras hemmamatcher. Instruktioner och körschema har skickats ut till de elva lagen, i SBL, hur slingorna ska användas och vid vilka specifika klockslag de borde höras i samband med matcherna.

En musikslinga ska exempelvis spelas i entrén när publiken anländer, en annan är tänkt att spelas upp innan lagpresentationen och ytterligare en annan variant, på samma melodi, ska spelas upp ca. 90 sekunder innan uppkast. Musiken är pampig i sin produktion och påminner till viss del om andra betydligt större ligors musikslingor. Exempelvis Euroleagues introlåt och fotbollens Champions League-signatur. 

De flesta lagen, men inte alla, har börjat använda dem. Jag kan förstå grundtanken att tydligare knyta samtliga lag till SBL och till varandra, med en igenkännande musikalisk slinga.

Jag är en stor förespråkare av ambitiösa matcharrangemang. Allt som kan göra upplevelsen bättre, få publiken att trivas och som skapar förutsättningar så att publiken återkommer till arenorna, oavsett om ditt lag vinner eller inte. Dansuppvisningar, rökkanoner, ljudeffekter, artistuppträdanden. 

Ett bra event

Allt är tillåtet för att få publiken att trivas och återkomma till nästa hemmamatch. Du kan aldrig garantera att ditt lag vinner, men som arrangör kan du alltid garantera ett bra event. Med andra ord borde jag jubla över att musikslingorna köpts in av SBL, men mina funderingar är om det verkligen är slingorna som är det första man borde prioritera när man vill förstärka SBL Herrs identitet. 

Jag vågar till och med säga att varken nya vepor eller musikjinglar kommer att dra en enda ny besökare till arenorna. Jag verkar inte vara ensam om den åsikten och jag förstår varför exempelvis Jämtland valt att låta bli att använda låtarna i sitt redan eminenta och späckade matchprogram.

Det har alltid funnits en otålighet inom basketsporten, att allt ska gå fort. Man vill hitta genvägar. Vi inom basketfamiljen vill gärna identifiera oss som om vi var större än vi är. Många av oss vill gärna tro att vi borde konkurrera med de stora sporterna som Allsvenskan och SHL snarare än med de mindre ligorna i Sverige. Även om de också är mindre än fotbollen och ishockey, är de alltjämt före oss när det gäller exponering. 

Att locka till sig publik och att göra folk medvetna om att SBL existerar är ett arbete som handlar om uthållighet och om tydliga mål.

Därför är det självklart att den nytillträdda gruppen av kommunikatörer som börjat arbeta med spridningen av SBL-klipp och annat SBL-relaterat material är en viktig gren att satsa på. Syns du så finns du.  

Utmaningen för SBL är alltså att det just nu är försvinnande få som känner till SBL Herr. Därför måste SBL hitta svar på några viktiga frågor innan man kan göra något åt problemet, att så få känner till SBL.

Vilka åskådare vill man nå? Vilken publik vänder man sig till idag? Vilka åldersgrupper går inte på matcherna? Är det bara på sociala medier som man ska kommunicera sitt varumärke. Vilka andra kanaler kan man använda sig av? Vad vill SBL stå för?

Viktigast är att se till att nå ut till de människor som just nu inte går på matcherna. Jobbet är att hitta potentiella besökare och få dem att bli nyfikna att besöka en match. Först när den publiken väl är där och väljer att återkomma kan de nya flaggorna och de nya musikslingorna göra nytta.

/Viktor Petrovski

De synpunkter och åsikter som förs fram i den här texten är helt och hållet skribentens egna. Dessa ska inte uppfattas som officiella ställningstaganden från SBL Herr.

📲 Här hittar du alla tidigare publicerade krönikor!

Viktor Petrovski