Svensk Basket och DBET i nytt partnerskap
Publicerad:

Intresset för svensk basket växer – både på och utanför planen. Svenska Basketbollförbundet (SBBF) presenterar nu tillsammans med högsta ligorna SBL Dam och SBL Herr – en ny huvudpartner – spel- och bettingbolaget DBET.
Avtalet sträcker sig över de kommande två säsongerna och gör DBET till en ny huvudpartner för Svenska Basketbollförbundet. Partnerskapet inkluderar seniorlandslagen, SBL Dam och SBL Herr.
– Vi är verkligen glada över att DBET, som ny och spännande aktör på spelmarknaden, kliver in som huvudpartner till såväl förbundet som våra högsta ligor för dam och herr. Tillsammans stärker vi våra respektive positioner i idrottssverige samtidigt som det skapar möjligheter för oss att utveckla svensk basket ytterligare, säger Susanne Jidesten, ordförande för SBBF.
– Att tillsammans med förbundet få in en ny stark partner som DBET till svensk basket kommer att bidra till att stärka även ligorna. Det är bra att vi i samverkan med förbundet hittar nya sätt att dra nytta av det ökade intresse som svensk basket fått, inte minst från kommersiella partners, säger Lena Wallin Kantzy och Sören Westin ordförande för SBL Dam respektive SBL Herr.
Svensk basket fortsätter sin strategiska utveckling med det tydliga målet att göra basket till en av Sveriges mest relevanta, inkluderande och framgångsrika idrotter.
– Partnerskapet med DBET ska ses som ett kvitto på att intresset för svensk basket växer. Vi kombinerar en idrott på frammarsch tillsammans med ett starkt och tydligt samhällsengagemang. Det blir intressant för allt fler. Att ligorna och förbundet gör gemensam sak i detta partnerskap möjliggör ett ännu starkare erbjudande till omvärlden, säger Susanne Jidesten.
DBET lanserades 2024 och har på kort tid etablerat sig som en seriös aktör inom svensk spelmarknad. Bolaget är licensierat och reglerat av Spelinspektionen, och finns både online och hos över 500 spelombud i hela landet. Samarbetet med SBBF är en central del i DBET:s strategi för att bygga en stark närvaro i svensk idrott.
– Vi vill vara med en idrott som växer, både i antal utövare och publik, men som även står för värderingar vi delar som handlar om inkludering, energi och samhällsengagemang. Därför är detta partnerskap helt rätt för oss, säger Jesper Kärrbrink, VD för DBET.
– För oss har det varit viktigt att vid ett partnerskap med ett spel- och bettingföretag ha en partner som förstår svensk baskets grundläggande värdegrund, vilket bland annat kommer att innebära att arbetet med spelansvaret hela tiden hålls aktuellt i vårt samarbete, säger Susanne Jidesten.