I tisdags var det en klang och jubelföreställning i Fyrishov. Hemmalaget Uppsala Basket besegrade fyrfaldiga regerande mästarna, Norrköping Dolphins, på ett imponerande sätt, inför nästan tusen åskådare. Dolphins hade tio raka segrar innan 21-poängsförlusten mot Uppsala som den här säsongen, gång på gång, visar att man har en realistisk chans att nå en semifinalplats i slutspelet och som har valt att bygga sin spelartrupp utifrån en unik spelaridé.
Det borde således vara en dröm för vilken lokal media som helst att uppmärksamma det som händer i Uppsala just nu. Istället har det i supporterkretsar väckts stort missnöje och besvikelse hur stadens största medierepresentant valt att bevaka matchen.
Upsala Nya Tidning (UNT) publicerade förvisso en artikel med en matchrapport från Uppsalas seger men man hade ingen fysisk reporter på plats och den segerintervju som tidningen publicerade var tagen direkt från Expressens sändning av matchen. Inte ens en fotograf hade skickats för att ta pressbilder. Istället hade den tryckta tidningen och dess nätversion enbart skärmdumpade bilder från Expressens utsändning.
Toppen av ett isberg
För Uppsalas basketsupportrar är det här toppen på ett stort isberg av händelser där man inte tycker att NTM-ägda, Upsala Nya Tidning, tar sitt ansvar att bevaka ett av stadens elitlag på ett tillfredställande sätt. Missnöjet med bevakningen är inte unik för Uppsala Basket.
Även i Södertälje finns en stor besvikelse i basketkretsar över att Länstidningen (LT) nästan helt slutat bevaka SBBK:s matcher, med reportrar på plats. LT ägs av Bonnier Media och var precis som UNT, en tidning som på ett framgångsrikt och detaljerat sätt följde basketsporten under många decennier. Även LT har valt att inte närvara när SBBK spelar. Väldigt sällan är någon reporter på plats under match. Istället har man allt oftare låtit AI skriva matchartiklar som sedan fått begränsat utrymme i tidningen.
Även andra SBL-lag har sina utmaningar med att få utrymme i pressen men just Södertälje och Uppsala har genomlevt en mer dramatisk förändring från hur det än gång varit.
Viktigaste källa
Jag växte upp i Uppsala och under mina första år som basketälskare var UNT min viktigaste källa till information kring laget. Hemma i min bokhylla står fortfarande en gul pärm med tidningsklipp från just Upsala Nya Tidning. Det var artiklar som jag varsamt klippte ut och sedan läste, om och om igen. Journalistprofiler som Jan Österberg och Nils Östlund inspirerade mig med sina målande artiklar från Uppsalas matcher.
Deras arbete är förmodligen en av orsakerna till att jag själv sedan blev journalist.
Det stora spaltutrymmet som då gavs basket, både i LT och i UNT, var givetvis kopplat till att det var en helt annan medial värld än den vi ser idag. Sedan dess har den skrivna pressen genomlevt ett redaktionellt stålbad och den digitala världsordningen har nu helt tagit över. Både UNT och LT har de senaste decennierna, precis som många andra lokala redaktioner, fått se en demontering av sina redaktioner. Där det förut fanns många duktiga journalister som hjälptes åt att bevaka den lokala sporten är det idag oftast ett fåtal tappra som ska täcka samma mängd av utbud och matcher. Antalet prenumeranter som nu läser tidningarnas publicerade artiklar analyseras och räknas i klick. Ju fler som läser en artikel om en specifik sport desto större chans är det att bevakningen av den sporten får mer utrymme.
Förstå huvudorsaken
Jag kontaktade UNT:s sportredaktör, Jakob Larsson, för att förstå vad som är huvudorsaken till att man inte skriver mer om basket i Uppsala. Han berättade hur redaktionen arbetar med begränsade redaktionella resurser. Han medger att basket inte alltid är deras främsta fokus. Huvudorsaken är att deras läsare hellre klickar på artiklar om Sirius i fotboll och om storlaget i innebandy, Storvreta. Två lag som drar betydligt mycket mer folk till sina matcher än vad Uppsala Basket gör och som de senaste åren haft större sportsliga framgångar.
De som följer fotboll och innebandy läser dessutom oftare UNT:s artiklar som skrivs om de sporterna. Larsson berättade även att TV-sändningarna, som ses på Expressen och även visas på UNT:s sida, har väldigt låga tittarsiffror för de som specifikt väljer att titta på tidningens hemsida. NTM, som äger Upsala Nya Tidning, betalar stora summor för att sändningarna ska bli av. UNT anser därför att sändningarna är deras bidrag att bevaka basketen på ett tillfredställande sätt.
Redaktör Larsson säger också att man har journalistisk ambition att skriva artiklar ”när det händer något”, exempelvis när Anton Gaddefors kritiserade sig själv och sina lagkamrater i TV efter en förlust eller andra liknande kvällstidningsvinklar. Däremot är matchartiklar, med analys från matcherna, något man inte prioriterar.
Krassa verkligheten
Trots genuin besvikelse hos Uppsalas och Södertäljes supportrar så menar tidningarna alltså att den krassa verkligheten är att färre väljer att klicka på tidningarnas basketartiklar än på artiklar som handlar om fotboll, innebandy eller ishockey och därför är bevakningen i paritet med intresset.
Det finns dock kritiska röster, med god kännedom av mediebranschen, som menar att det svaret inte är hela sanningen och att det inte alls bara är en budgetfråga, att tidningarna visst skulle ha råd att bevaka basketsporten mycket mer. Exempelvis hade UNT i fjol, en genomsnittlig dag, nästan 170 000 läsare på sin digitala plattform. En ganska bra siffra som säkert genererar bra intäkter i form av annonspengar och prenumerationer.
Därför anser kritiker att UNT skulle kunna, utan större ekonomiska utmaningar, anlita en dedikerad frilansare som får ett specifikt uppdrag att följa basketlaget. En kostnad som inte är särskilt kostsam för en ambitiös sportredaktion.
Dessutom berättar flera prenumeranter att UNT inte gjort sitt yttersta att lansera sändningarna från SBL. Flera gånger har matcherna inte ens funnits att hitta på tidningens plattform efter att matcherna spelats klart.
Kritiker hävdar också att ju mindre du skriver, desto mindre klick får basketsporten. Det blir helt enkelt en negativ spiral.
En av de sporter som får betydligt mer exponering än basket i Uppsala är hockey. Enligt initierade uppgifter har artiklar skrivna med fokus på Almtuna, Uppsalas Allsvenska hockeylag, lika mycket (eller rättare sagt lika lite) läsare som stadens basketlag. Trots det är hockeyartiklarna betydligt fler.
Marknadsmässigt problem
Att bara få begränsad exponering i lokal press är också ett marknadsmässigt problem. Statistik visar att basketsporten har flest följare i de yngre åldersgrupperna. I åldersspannet, 15-29 år, är intresset som störst. Problemet för lag som Uppsala Basket och SBBK är att tidningarnas läsare har en helt annan demografisk struktur och en betydligt högre ålder. Det är en äldre målgrupp som klubbarnas sponsorer och andra potentiella partners gärna vill nå. Därför blir det ett problem. Skrivs det inget om lagen i tidningarna så når inte heller klubbarnas partners den målgrupp man vill nå.
Ibland måste man vara ödmjuk och fråga sig vad skulle Uppsala eller SBBK själva kunnat göra för att väcka tidningarnas intresse. Har man verkligen gjort allt för att vinna tillbaka sportreportrarna till Fyrishov och till Täljehallen? Tar man dem för givet?
Nu vet jag att båda klubbarna gjort försök att kommunicera med LT och UNT men det har inte gett någon effekt. SBBK skickade inför den här säsongen ett detaljerat dokument med hur lagets planering och schema ser ut. Trots tips från klubben, på artiklar utifrån det kalendariet, har ingenting skrivits. Uppsala Basket har också försökt med konkret hjälp till UNT. Bland annat har man bjudit in tidningen att följa med i spelarbussen inför en bortamatch. Men klubben fick ingen respons på det förslaget.
Det finns nog inget bra svar på vad som krävs för att få mer spaltutrymme men mycket handlar självklart om att skaffa sig bra relationer och att kommunicera regelbundet med den lokala pressen.
Under min tid i Solna Vikings brukade vår pressansvariga, Malin Kjebon, envetet ringa till alla medier senast två dagar innan match. I början av säsongen skrattade många av sportredaktionerna åt hennes samtal, de nästan förlöjligade hennes försök att få dem att komma till matcherna men ju längre säsongen led var skratten borta och istället var det medierna själva som kontaktade henne. Trägen vinner.
Kanske är inte frågan vad din lokala media ska göra för dig utan vad du själv kan göra för att öka din synlighet?!
I en ny värld där tidningarna begränsar sin bevakning gäller det kanske att tänka om. Om de gamla medierna inte ger dig det utrymme du tycker att du förtjänar så kan kanske de nya medierna ge en större effekt.
En idé är att liera sig med lokala ”Influencers”, bjuda in dem till matcher och låta de sprida varumärket via sina kanaler. Ett annat är att jobba ännu hårdare med de egna sociala medierna. Varför inte anlita egna journalister och skriva egna artiklar på ett professionellt sätt så att matcher, som Uppsalas imponerande seger mot Dolphins, kan få det mediala utrymme som den förtjänar.
/Viktor Petrovski
De synpunkter och åsikter som förs fram i den här texten är helt och hållet skribentens egna. Dessa ska inte uppfattas som officiella ställningstaganden från SBL Herr.