Sveriges damlandslag är klart för EM 2025 redan efter fyra matcher i EM-kvalet. Sverige får arrangera gruppspel i dam-EM 2027 och är därmed klart för två EM i rad. Herrlandslaget slog världsmästarlaget Tyskland och har en klart vettig chans att gå till EM 2025. Ovanpå detta så är basket näst fotbollen den sport som i procent ökat antalet aktiviteter mest bland barn och unga.
Framtiden ser plötsligt så ljus ut för basketen att vi behöver solglasögon, va? Eller?
Det har funnits andra tider då det också sett ljust ut, men då har en rullgardin dragits ner och skapat behov av mörkerseende snarare än solglasögon. 1970-talets eufori med utsålda arenor och närmare 9 000 på Hovet för att se Mini Basket Cup där landets bästa fjärdeklassare spelat sig fram till slutspelet har hänt. Ja, det är sant, Hovet i Stockholm var utsålt för folk ville se typ 10-åringar spela basket.
I slutet på 1970-talet och delar av 1980-talet hade vi även klubblag som kunde hävda sig mot det allra bästa Europa kunde erbjuda. 1991 gick Arvika till Europacupfinal med Kicki Johansson i spetsen. 1992 kom Basketligan och i den vevan slog herrlandslaget lag som Grekland och Kroatien på sin väg till EM 1993 och 1995, samt inte minst slog Sverige blivande EM-finalisten Ryssland i EM 1993. Vi fick vårt första NBA-proffs i Jonas Jerebko 2009. Damlandslaget pressade hemmafavoriten Frankrike otroligt hårt i kvartsfinalen i EM 2013, och det skrevs många spaltmeter om bland annat Elin och Frida Eldebrink.
Säga vad man vill om alla dessa lägen svensk basket haft genom åren att slå igenom och nå en bredare massa, men man kan inte påstå att vi tagit dem.
Hur gör vi för att ta den här chansen nu?
Jag tror att SBL Herr och SBL Dam kan ha en nyckelroll (liksom Superettan). En av de eviga hönan eller ägget-diskussionerna har alltid varit om det är själva "produkten", eller om vi är tillräckligt bra på att sälja in basketen som är viktigt. Det trista svaret är att båda behöver samverka för att basketen ska kunna nå en nivå som åtminstone närmar sig dominanterna fotboll och ishockey vad gäller publik och allmänt intresse.
Alla föreningar behöver jobba för att skapa fler och bättre utbildade ledare som i sin tur skapar bättre och roligare förutsättningar för barn och unga att förälska sig ännu mer i basket, och vilja att sporten ska bli något de kan utvecklas med. Det finns ett läge här, ingen som varit på något av de större publikevenemangen de senare åren i Sverige kan ha missat att publiken är ung, kunnig och vill vara delaktiga från läktaren och på planen.
I ett par diskussionsforum har det sagts att Svenska Basketbollförbundet behöver anställa affärsutvecklare och att det ska hjälpa klubbarna sälja sporten bättre, och därmed skapa bättre ekonomiska förutsättningar.
Och då är vi där igen med hönan eller ägget, vill SBBF anställa affärsutvecklare? Är det ett förbunds uppgift? Vilka klubbar vill anställa säljare hellre än att stärka "produkten", det vill säga laget?
Långsiktigt tänk
Jag tror att det behövs ett mer långsiktigt tänk än vad svensk basket för det mesta haft. Det är en ny tid nu, och en ny generation basketintresserade som är engagerade och vill engagera sig mer.
Jag anser att varje SBL-klubb borde hitta ungdomar i sin klubb som får köra föreningens kanaler i sociala medier. Kör TikTok, kör YouTube, kör Facebook och Bluesky, kör där det finns intresserade som vill bidra till att skapa mer intresse.
Vi känner alla gamla basketspelare som inte är engagerade i en klubb och aldrig går på basket längre, men däremot går på fotboll och ishockey regelbundet och till och med tar semester för att se något annat än basket utomlands.
Vill vi slippa se den generation som nu är på väg in i basketen göra likadant behöver vi erbjuda dessa barn och unga så bra utvecklingsmöjligheter som möjligt. Vi behöver också ta vara på deras glädje för sporten och låta dem sprida den i sina kanaler, till sina vänner.
Jag förespråkar inte barnarbete, bara att klubbar förstår vilka som kan bidra till att deras framtid blir så ljus att det faktiskt behövs solglasögon.
/Henrik Schöldström
De synpunkter och åsikter som förs fram i den här texten är helt och hållet skribentens egna. Dessa ska inte uppfattas som officiella ställningstaganden från SBL Herr.