SBL förnyar partnerskapet med Sportality

Publicerad: 2025-05-13
Nyheter
Sportality och SBL Herr ingår flerårigt partnerskap gällande ligans webblösning – en satsning som stärker basketens digitala närvaro och upplevelse för både lag och supportrar.

Avtalets historik

Den 1 juli 2021 skrev SBL Herr ett fyraårigt strategiskt avtal gällande Sportality Platform.

Ligan var i det läget Sportalitys första kund in i den nya generationen av plattformen. En webblösning för ligasiten med ramavtal för klubbarna initierades då, men över tid har alla klubbar sett fördelarna av att vara en del av den större digitala helheten och nu är samtliga klubbars siter med inom avtalet.

Lösningar och innovationer

Sportality har utvecklat en kraftfull integration mot basketens statistiksystem, i syfte att stärka intresset för basketen och kunna automatisera mycket innehåll på siterna. Därmed spar det tid för ligan och klubbarna, samtidigt som basketfansen får en förbättrad upplevelse av intressant statistik att fördjupa sitt intresse med före, under och efter matcherna.

Plattformen utgör SBL Herr och klubbarnas digitala hubb där man kanaliserar alla olika typer av interaktioner, som exempelvis artiklar, highlightsvideos, biljettköp, streaming av matcher och medlemskap.

Med gemensam framtoning och dedikerade lösningar för intäktsströmmar stärks SBL:s varumärke. Vilket resulterar i fler fans som ser matcherna i arenan och på TV.

Med en liten men effektiv organisation och starkt stöd från sina klubbar görs ett imponerande jobb, vilket resulterar i växande intresse för både sporten och ligan. Såväl publiksiffror, mediabevakning, som antalet lag i ligan växer säsong efter säsong. 

Framtidsvisioner

Parterna har tecknat ett nytt 3-årsavtal gällande Sportality Platform, vilket understryker den gemensamma ambitionen att ytterligare utveckla och modernisera upplevelsen för både lag och supportrar.

Både SBL Herr och Sportality ser fram emot att tillsammans realisera ambitiösa digitala visioner och stärka basketens ställning på den nationella och internationella arenan.

– Vi är mycket nöjda med vårt avtal med Sportality och det var till stor del en "no brainer" att förlänga samarbetet. Sportality är och har hela tiden varit en viktig partner för oss i vår digitala utveckling. Nu när vi har alla klubbar med i en gemensam webblösning, så ser man tydligt också de fördelar det för med sig. Vi ser med stor tillförsikt fram emot de kommande åren, säger Mattias Wackenhag som är ligachef för SBL Herr.

Martin Bergh, VD för Sportality: 

– Vi är stolta över att få förlänga vårt partnerskap med SBL Herr. Detta avtal speglar vårt gemensamma engagemang för att driva innovation och framtidssäkra den digitala plattformen för Sveriges främsta basketliga, något som vi tror kommer bidra till dagens och morgondagens framgångar.

Om Sportality

Sportality är ett Sporttech-bolag med visionen att sprida passionen för sport. De digitala lösningarna gör kundernas varumärken starkare.

Sportality har i dagsläget samarbetsavtal med tio olika sportligor och drygt 80 klubbar.

Redaktionen
Officiella samarbetspartners