Den senaste tidens samtalsämne i NBA är så kallade TV-ratings, alltså hur många ser en match på TV. NBA har nyligen skrivit ett kontrakt med olika TV-leverantörer värt knappt 840 miljarder svenska kronor över en 11-årsperiod.
Då kan man lätt föreställa sig att det blir diskussion när tittarsiffrorna dippar ganska djupt för den här säsongen.
Alla med något intresse av NBA har sin förklaring och delar med sig av den på det som förut hette Twitter (nu X). Det skjuts för många treor. Spelarna bryr sig inte. Vi har inga intressanta stjärnor. Matcherna är för många och för långa. Unga kan inte koncentrera sig på en sak i över två timmar längre, det är sociala mediers fel. Det var bättre förr.
Och så vidare.
En och annan delar med sig av "lösningar" också, men primärt är det gnäll, som det har en algoritmisk tendens, att bli på Elon Musks plattform.
Men låt oss överge NBA och dess 80-åriga av historia med toppar och dalar. Och låt oss överge gnället.
Inte i någon dal
Jag har ingen aning om hur många som ser på SBL:s matcher på Expressens sändningar som syns även på många lokaltidningars plattformar. Men publiksnittet i SBL Herr i fjol var 1 130 åskådare, vilket innebär att SBL Herr inte är i någon dal.
Jag och många med mig har suttit på matcher i Elitserien och Basketligan tillsammans med några hundra andra. Nu finns det arenor med restaurangmöjligheter, varenda match sänds på en tillgänglig plattform.
Vill man förundras och imponeras över att Charles "Challe" Barton Jr hängde 43 på BC Luleå häromdagen efter att ha satt 9/10 från tre, och en hel bunt tuffa skott kan man söka upp det på till exempel sociala medier.
Till skillnad från med till exempel musik där det finns såna (jag är en av dem) som ofta tycker att band och artister var bättre och roligare innan de blev mainstream, så tycker de absolut flesta att det är roligare att gå på basket när matchen gäller något, det är mycket publik och känslan av spänning blir fysisk när det är tre minuter kvar och det ena laget är upp ett.
Det finns alltså ingen anledning att slå sig till ro för att publiksnittet historiskt sett är helt okej. Tvärtom så har man nu med ganska enkla åtgärder möjlighet att nå ännu fler. För vi vet ju att ett samtalsämne på jobbet eller i skolan är "vad gjorde du igår/vad ska du göra i kväll". Vi är många nu som säger att jag ska/var på basket eller jag ska kolla/jag kollade på basket.
Osannolik skottprocent
Så låt oss återvända till "Challe" Barton Jr och hans 43 poäng. 43 poäng är mycket på 4x10 minuter. Hans skottprocent var osannolik. "Challe" har gjort landskamper, "Challe" är en profil i SBL.
SBL Herr är oväntat jämnt i år. Regerande mästarlaget Norrköping Dolphins var inför säsongen storfavorit, men leder inte serien. De är faktiskt bara två matcher före "Challe" Bartons Nässjö som hade en knepig inledning på säsongen.
Vi har alltså den goda situationen att vi har Norrköping, på väg att bygga en dynasti, men ett antal lag som vill hindra dem och vädrar morgonluft.
Jag tror och hoppas att klubbar och deras samarbetspartners ser en grund att bygga vidare på och skapa en situation där fler går på basket, ser på basket och pratar basket – och inte bara gnäller att det var bättre förr.
För det var det inte.
/Henrik Schöldström
De synpunkter och åsikter som förs fram i den här texten är helt och hållet skribentens egna. Dessa ska inte uppfattas som officiella ställningstaganden från SBL Herr.