Fotograf: Montage

SBL Herr gör stor digital satsning

SBL Herr genomför nu en digital satsning för att skapa nya förutsättningar att möta fansen och dela basketupplevelsen ännu bredare, och för att skapa nya möjliga partnerskap och intäkter för att utveckla sporten, klubbarna och ligan.

– SBL Herr ska vara en liga i framkant och fans och partners ska ges möjlighet att komma närmare sporten även utanför arenaupplevelsen. Nu går vi in i en gemensam digital plattform från Sportality, som ger oss helt nya möjligheter att göra digitala satsningar och utveckla basketen i Sverige, säger Mattias Wackenhag som är ligakoordinator och kommunikatör för SBL Herr.

Sportalitys plattform kommer samla både ligan och klubbarna i samma webblösning för att stärka varumärken, skapa synergier i digital utveckling för klubbarna och dela innehåll över hela nätverket, allt för att ge fansen mer relevant innehåll och möjligheter att konsumera basket.
– Vi samlar det, som tidigare har krävt besök på tre olika sajter, till en hub där redaktionellt innehåll, statistik, livesändningar och video nu samlas i en plattform. Visualiserat och presenterat på ett attraktivt och nytt sätt med ny ligasajt och klubbsajter med stort utrymme för tillväxt, säger Mattias Wackenhag.

Inledningsvis lanseras SBL Herrs centrala ligasajt tillsammans med Jämtland Baskets och BC Luleås klubbsajter. Därefter är tanken att alla klubbar i SBL löpande ska komma in i plattformen. Även Superettan Herr kommer ansluta sig till Sportality.
– Vi är väldigt stolta över att få vara med och leda Basketligornas digitala transformation. Enormt glädjande att dessa ligor följer trenden att samla hela ligan i en gemensam plattform för att höja lägstanivån och ge alla inom ligan samma chans att utvecklas digitalt. Vår plattform ger både klubbarna och ligorna nya möjligheter att skapa tillväxt. Fler fans, bättre affärer och kraft att återinvestera i sporten långsiktigt, säger Linus Carlholt, Head of Partnership på Sportality.

Avtalet mellan SBL Herr och Sportality är skrivet på fyra år. Planen är att de nya sajterna kommer att lanseras i september.

Sportality är ett sport-tech bolag baserade i Linköping. Sportalitys tjänster och produkter är specialsydda för sportligor och hjälper ligor och klubbar att långsiktigt växa sin digitala affär och få fler fans att följa sporten på ett enkelt och attraktivt sätt online. Sportalitys plattform har elva ligor som kunder och är väl beprövad i Sverige och samlar många av de största ligorna under sitt tak. Bland andra ligor som använder plattformen finns SHL, HockeyAllsvenskan, SDHL, OBOS Damallsvenskan, Elitettan, Bauhausligan och SSL.

Dela inlägget