Fotograf: Bildbyrån (montage)

Så vann Norrköping fansens hjärtan igen

David Bergström klev in som ordförande när det blåste som mest. Nu berättar legendaren om hur Norrköping Dolphins vände kris till publiksuccé.
– Just nu mår klubben ganska bra faktiskt, säger Bergström.

Nedräkningen kan börja – idag är det endast 12 dagar kvar! Söndagen 18 oktober är det äntligen premiärdags för SBL Herr. I en stor artikelserie inför ligastarten tar vi temperaturen på spelarna, tränarna och klubbdirektörerna i varje klubb. Häng med här på sblherr.se varje dag fram till premiären – idag har turen kommit till Norrköpings Dolphins ordförande och tillika ikon David Bergström!

I maj 2019 blev klubbikonen David Bergström in som ny ordförande för Norrköping Dolphins. Då stod klubben vid ruinens brant. Det diskuterades en eventuell försäljning av hemmahallen Stadium Arena och man hade gjort ett minusresultat på 2.8 miljoner under den gångna säsongen.

För Bergström och hans bultande Dolphins-hjärta fanns bara ett alternativ: Rädda klubben.
– När jag klev in kände jag att ”vi måste rädda klubben – så är det bara”. Det har varit ett helhjärtat beslut. Sen har det givetvis varit tufft under ett år men det känns helrätt, säger David Bergström.

Ett år senare har Norrköping Dolphins lyckats vända den negativa trenden.
– Vi har ett tufft år bakom oss där vi jobbat väldigt hårt med det ekonomiska. Just nu mår klubben ganska bra faktiskt. Det ser lovande ut, säger Bergström.

Vilka åtgärder har ni vidtagit?
– Vi har behövt se över flera delar i organisationen och skruvat åt lite här och där. Sen har vi gjort några val som är framgångsrika. Det har gjort att vi hämtat hem väldigt mycket av den minussiffran som vi hade förra året.

I samband med att David Bergström blev ny ordförande gjordes en medveten satsning på att öka publiksiffrorna i Stadium Arena.

Vägen dit skulle gå genom ett mer underhållande spel – och ett mer aktivt marknadsförande av Norrköping Dolphins som produkt.
– Vi jobbar mycket med kommunikation givetvis. Robin (Svensson, kommunikatör) gör ett fantastiskt jobb med att lägga ut videos och bygga en hype. Vi var ute mycket på skolor – mer än någonsin. Vi var mer öppna som klubb och gjorde saker med sponsorer som vi inte gjort förut.

Han fortsätter:
– Samtidigt hade vi en produkt som vi ville skulle vara mer underhållande. Mer dunkar, mer spektakulärt spel, öppnare och inte så slutet. Om man gör en sådan förändring blir det intressant igen för personer som inte följer basketen fullt ut utan vill ha underhållning.

Känns det som att ni hittat tillbaka till kärnan av Norrköping Dolphins?
– Om man tittar tillbaka på 80-talet med Fran O’Hanlon och Kenny Grant. Sen går man vidare till Bo Alvik Dukes, Gee Gervin, Fred Drains och jag själv. Vi har alltid förknippats med en underhållande basket där det går lite fortare. Det har varit vårt DNA som vi kom lite ifrån ett tag. Nu försöker vi hitta tillbaka till det igen.

Resultatet av det medvetna jobbet blev en ökningen från 981 till 1 261 åskådare per match från en säsong till en annan. Ett intresse som man hoppas kunna konservera under 2020/2021.
– Vi jobbade väldigt hårt med den frågan. Med tanke på hur vi stod där i avgrunden och på ett år kan locka till oss så många fler i snitt kändes det som att vi är på gång. Och så kom pandemin… Men samtidigt kommer det att finnas ett enormt sug efter liveidrott när det drar igång i höst.

Text: Max Wiik

 

TIDIGARE ARTIKLAR i SERIEN:
5 oktober: ”Vi vill vara med i toppen”
4 oktober: Osjälviskt och snabbt Nässjö att vänta
3 oktober: Succétränarens resa från botten till toppen
2 oktober: Fryshusets plan – fokus på unga spelare
1 oktober: Schüberg vill motbevisa sina tvivlare
30 september: SBL:s veterancoach siktar högt
29 september: “Det är som att jag är mina lagkamraters pappa”
28 september: Förändringarna som ska lyfta Södertälje i längden
27 september: Nyckelroll för Dawit att vänta i Umeå
26 september: Nya arenan har lyft Jämtland
25 september: Kaptenens varning till motståndarlagen
24 september: ”Vi kommer inte att vara rädda för att ta skott tidigt på klockan”
23 september: Mosesson vet vad som krävs för att nå final
22 september: Balibrea redo att ta Umeå till nästa nivå
21 september: Pahlmblad tackar tränaren för offensiva lyftet

Dela inlägget